top of page

רושם ראשוני ותדמית - איך זה מקפיץ את העסק שלך כמה רמות מעל המתחרים

ציטוט מויקיפדיה אומר:

"רושם ראשוני הוא הרושם המתקבל על אדם בזמן הנע בין מספר אלפיות השנייה למספר דקות, במפגש ראשון עם אנשים אחרים. רושם ראשוני הוא אחד המרכיבים המכריעים בקביעת התפיסה הכללית על אותו אדם. בזמן קצר זה נקבעת הדעה הכללית על האדם ובפרט דעה על המראה, שפת גוף, ריח גוף, צורת לבוש, התבטאות, מבטא וכדומה."


רושם ראשוני הוא אחד הדברים החשובים ביותר עבור עסקים קטנים ובינוניים המבוססים על אדם או קבוצה קטנה של אנשים. זה מה שיכול לגרום ללקוח לפנות אליך ולא למתחרים. חברות גדולות שהבינו את החשיבות של מיתוג ותדמית כגון: אפל, נספרסו, מקדונלדס - מצליחות בגדול.

זה נכון שרושם ראשוני בלבד הוא לא מה שהביא את החברות האלו למקום שבו הן נמצאות כרגע - אבל הוא בהחלט מה שיצר מקפצה בתחילת הדרך ובשלבי התפתחות שונים של חברות אלה.


למה רושם ראשוני עובד כל כך טוב?

לאלו מכם, שחשוב להם (כמוני) להבין את הסיבות שבגללן דברים עובדים כך או אחרת מבחינה מדעית - אסביר בקצרה. על פי מחקרים שבוצעו בנושא רושם ראשוני עובד בזכות נטייה מסוימת במח האנושי הנקראת - אפקט מיקום סדרתי - הנטייה של אדם לזכור את הפריטים הראשונים והאחרונים בסדרה בצורה הטובה ביותר. מונח זה נטבע על ידי הרמן אבינגהאוס באמצעות מחקרים שביצע. וכמובן ניתן לקרוא על הנושא בהרחבה גם במחקרים של דסמונד מוריס.


רושם ראשוני יכול להישאר ולהתקבע לתקופה ארוכה!

מחקרים מראים שלעיתים קרובות רושם ראשוני יכול ללוות את האדם הרבה שנים קדימה. כמובן שזה מאוד אינדיבידואלי ודברים מסוימים ישארו אצל אנשים מסוימים ואחרים לא. אני, באופן אישי, חוויתי כמה וכמה פעמים את החוויה של לרכוש מוצר מסויים ולא מוצר מתחרה בגלל רושם ראשוני. למשל, כשחברת אורנג' הגיעה לישראל (אם אני זוכר נכון זה היה בסוף שנות ה - 90 תחילת ה - 2000) כל כך הוקסמתי מהמיתוג שלהם (כמובן שבאותה תקופה לא ידעתי מהו מיתוג) שרציתי להיות לקוח של אורנג' מהרגע הראשון. רציתי שיהיה לי טלפון עם הלוגו הכתום והיפה הזה עליו. לא היה אכפת לי שהמחיר שאותו אשלם הוא יקר יותר. בראש שלי - השייכות לקבוצת המיוחדים האלו שיש להם טלפון של אורנג' הייתה יותר חשובה בשבילי כלקוח. ואם אני לא טועה, הרבה מאוד לקוחות עברו לאורנג' בתקופה הזו - זהו כוחו של מיתוג ותדמית המכוונים לרושם ראשוני.


אז מה אני - בתור בעל עסק - יכול לעשות כדי ליצור רושם ראשוני טוב יותר?

התשובה היא - יש המון מה לעשות! אפשר לגשת לרושם ראשוני מכמה זוויות, אבל בעולם המודרני, הויזואלי והדיגיטלי - רושם הראשוני מבוסס נראות הוא בהחלט החשוב ביותר. כמו שאומרים תמונה אחת שווה אלף מילים ובמקרה של רושם ראשוני, הייתי אומר, שווה אלף לקוחות.


אני כמובן לא אסיים בלי לתת כמה טיפים ונקודות למחשבה שיעזרו לכם/ן לעשות את מה שהמצליחנים הגדולים עושים כל הזמן. לייצר נראות דיגיטלית מבוססת רושם ראשוני.

  1. תחשבו על קהל היעד שלכם - התאמה של התדמית והמיתוג לקהל היעד הספציפי שלכם תעזור לכם/ן לכוון את הנראות הדיגיטלית שלכם לרגשות ולערכים ספציפיים של הלקוחות הפוטנציאלים שלכם ובכך לגרום להם "להיכנס לעסק" - ומשם נשאר לכם פשוט לספר להם על השירות או המוצר.

  2. בידול - השוק של היום מוצף כמעט בכל תחומי העיסוק העיקריים. תחשבו מה מבדיל אתכם מהמתחרים שלכם ויחד עם אנשים מקצוע - תתרגמו את הבידול הזה לנראות דיגיטלית.

  3. אנשי מקצוע - יש הרבה מאוד צלמים וצלמי וידאו טובים - אבל לא כולם יודעים לחשוב מיתוג. תבחרו צלם שאתם מרגישים איתו בנח שידע להביא אתכם לתוצאות פרקטיות. שיעזור לכם "לשדר" בדיוק את מה שצריך עבור קהל היעד שלכם.

  4. תכנון וניתוח - גם אם עשיתם את כל השלבים הקודמים חשוב מאוד להיות "עם היד על הדופק" - דברים משתנים מאוד מהר בעולם הויזואלי וכמו שאנחנו רואים אצל החברות הגדולות - המיתוג משתנה, כי הטעם משתנה. ה"טרנדים" משתנים. לכן חשוב לבחור איש מקצוע שמתעניין ועוקב לא רק אחר השינויים בתחומו אלא גם אחר שינויים בתחומים קרובים.


לסיכום, רושם ראשוני בעולם הדיגיטלי הוא בין הדברים החשובים והמשפיעים ביותר. השקעה כספית בתמונות מעולות וחומרי וידאו מדהימים תשתלם לכם בטווח הארוך ותביא הרבה יותר לקוחות שנשארים איתכם לאורך זמן.







bottom of page